Völuspaa

(Nägijatari kuulutus)

“Vanema Edda” müütilistest lauludest kuulsamaid on “Völuspaa” – “Nägijatari kuulutus”.
See on muistse maailmapildi kokkuvõte ja üldistus. Maailmalõpu-visioonides on leitud usuvahetusaja meeleolusid. Tulevase aja ennustuses on otsitud ristiusu mõju. Range kompositsioon, sisemine dramatism ja lakooniline sõnastus annavad laulule erakordse väljendusrikkuse. Laulu arvatakse pärinevat X sajandi tesest poolest.

Palun sõna     püha sugu,
helged ja lihtsamad     Heimdallri lapsed:
Valfödr, tahad,     et mõnda vestaksin
lugudest muistsetest,     mida üldse mäletan?

Mäletan hiidusid     maailma algusest,
kes saamiste hämaras     sigitand minu,
üheksat ilma,     üheksat igipuujuurt,
puud, targasti mõeldut,     puud tugevalt mullas.

Ürgaeg voolas,     kui elas Üümir,
ep olnud liiva ega merd,     ei laineid mahedaid,
ei ühtki maad,     ei taevast üleval,
oli koletu kuristik,     aga rohtu ei kuskil.

Aga Burri pojad siis     maapinda pöörasid,
Midgardri võimsa     tegid valmis:
päikene lõunast     peesitas kivisid,
muredail õuedel     võrsusid murud.

Päike lõunast,     kuu põline sõbratar,
parema käega     oma veoloomi paitas;
kuldne ei teadnud     koduteed ühti,
tähed ei teadnud     oma taresid ühti,
kuu ei teadnud     oma kangust ühti.

Asusid nõunikud     nõustama asju,
kõrges kogus     jumalad kohtusid:
andsid noorkuule     ja ööle nime,
märkisid keskpäeva,     määraasid koidu,
arvasid õhtu,     et hinnata aega.

Rühmasid aasid    Idavöllril,
kerkisid hiied     ja pühad kojad;
lihaksed surusid,     tahtmised sundisid,
rajati ääse,     raiuti rikkust,
taoti tange,     käiati terasid.

Mängiti õues,     oldi rõõmsad,
kiviksed-nupuksed     mõistagi kullast,
kui saabusid     suurneitsid kolmekesi,
hiidnaised matkates     hiiglaste kodumaalt.

Asusid nõunikud     nõustama asju,
kõrges kogus     jumalad kohtusid:
Kes see nüüd kujundaks     kääbusterahva
Sahiseja verest     ja Sinava reieluist.

Siis kujunes Mootsognir,     kõikidest kääbustest
toredaim päkapikk,     ja teiseks Durinn,
aga mõnegi mehise tegid     veel mullast
kääbused ise,     nagu Durinn kamandas.

Nüüi ja Nidi,     Nordri ja Sudri,
Austri ja Vestri,     Althjoofr, Dvalinn,
Naar ja Naainn,     Niipingr, Daainn,
Biivörr, Baavörr,     Bömburr, Noori,
Aan ja Aanarr,     Aai, Mjödvitnir.

Veigr ja Gandaalf,     Vindaalfr ja Thraainn,
Thekkr ja Thorinn,     Throor, Vitr ja Litr,
Naar ja Nüüraadr,     nüüd on mul kääbused,
ja veel Reginn ja Raadsvidr,     õieti reas.

Fiili, Kiili,     Fundinn ja Naali,
Hepti, Vili,     Haanarr, Sviiorr,
Billingr, Bruni,     Bildr, Buuri,
Fraar, Hornbori,     Fräägr ja Looni,
Aurvangr, Jari,     Eikinsjaldi.

Tarvis on kääbused     Dvalinni soost
Lofarri endani     lugeda üles:
nad need on, kes tunglevad     tarakividest
maailmavalla     kastevees põlluni.

Seal olid Draupnir ja     Doolgthrasir,
Haar ja Haugspori,     Hläävangr, Glooi,
Skirvir, Virvir,     Skaafidr, Aai,
Allfr ja Yngvi,     Eikinskjaldi.

Fjalarr ja Frosti,     Finnr ja Ginnarr,
Heri, Höggstari,     Hjoodaalfr, Mooinn;
peame siis meeles,     kuni kestab maa,
neid sebijaid Lofarri     sugupuust.

Siis aga tulid     kolm tugevat, tasast
jumalast aasi     osmiku juurest;
õue alt leidsid nad     Askri ja Embla,
kel sooned veel jõuetud,     kes veel saatusest tühjad.

Ei olnud neil hinge,     ei omanud hõngu nad,
ei lämmet, ei ilmet,     ei värve ilusaid;
nad Odinilt hinge said,     Höönirilt hõnguse,
Loodorrilt värvid     ja lämbe veresse.

Tean saarepuud ühte,     Yggdarsilli,
heledad piisad     puuhiiglast piiravad,
temast tulevad kasted,     et orgusid katta,
ta Urdri allikal     ajatult haljendab.

Sealt tulevad neitsid,     kes nõidusi teavad,
kolmekesi veest,     mida juured on korjanud:
üks tundjaist Urdr oli,     teine Verdandi,
ruunide säksijad,     aga kolmas oli Skuld –
koos aluseid seadsid nad,     elusid laotasid,
arbusid saatust     inimlastele.

Kord istusid üksi,     kui ilmus too mõtisklev
vanamees aas     ja vaatas tall’ silma.

Mida’s mind vaatate?     Milleks mind võlute?
Tean puha sust, Odin !     Kuhu pillasid silma:
põhjatult kuulsasse     Miimiri kaevu.
Igal hommikul Miimir     maitseb nüüd mõdu
Valfödri säilmest.     On see teile selge?

Herfödr kinkis     talle keesid ja võrusid,
manamistarkust     ja muhedaid ulmi;
nägi kauget ja kaugele,     kõiki maailmu.

Ta nägi valküüre     kaugusest naasmas,
valmis nüüd ratsama     jumala rahavani –
Skuld hoidis kilpi,     ja siis tuli Skögul,
HildrGunnr ja Göndul,     tuli Geirskögul:
needap nad oleksid,     Herjani naised,
valmis kes käima     valküüride teid.

Ja ta mäletab sõda,     kui see esmakord saabus,
tookord, kui Gullveig     jäeti piikide torkida,
kui Haari pühamus     ära põles,
kolm korda põles     kolm korda sündinu,
ühtvalu, järjest,     aga elab veel praegugi.

Teda kutsuti Heidriks,     kui kodusid külastas,
hästi tundis ta endeid,     tonte talitses,
sõnada mõistis     ja sõnamist mängis,
kuid ikka sattus ta     õelaile õnneks.

Siis asusid nõunikud     nõustama asju,
kõrges kogus     jumalad kohtusid:
kas kindlam on aasidel     maksta kurja eest kättte
või jumalail üheskoos     alata hüvitust.

Olid katki laastud     aaside kindlusel,
sõjatarkadest vaanid     trampisid välja peal.
Tegi viske siis Odin ,     kuid oda läks viltu,
ja nõndap see sõda     esmakord saabus.

Asusid nõunikud     nõustama asju,
kõrges kogus     jumalad kohtusid:
kes parema õhu on     pahaga seganud,
kes Oodri nooriku     hiiule andis?

Üksi Thor oli see,     kes vihaga tõusis,
ta harva jääb istuma     väärajsu uurides:
olid varisend tõotused,     vanded ja lepped,
läinud sõna, mis kõiki kord     mehiselt sidus.

Veel meenub, kus hoitakse     Heimdallri kõla:
õhkõrnas mähkmes     pühkima metsa all,
ja ta näeb, kuis veel kobrutab     koredaid joomi
Valfödri säilmest.     Ons see teile selge?

Üks moor elas idas     Rauamestsas
ja söötis seal soresdeid     sest seltsist kui Fenrir,
kuid kurjusest kunagi     trolli kujul
neelab üks nendest ära     naeruse kuu.

Imeb suremist alustand     meeste üdi,
katab jumalail rahumaad     roostese verega;
siisap päike on tume     suvede tulles
ja ilmad on sõgedad.     Ons see teile selge?

Istus mäe peal     rõõmus Eggdir,
näppis harfikeeli     hiidnaiste karjus:
talle laulis vastu     linnulaanest
Fjalarriks kutsutud     tulipunane kukk.

Aasid need kuulsid     hõikamas Kuldharja,
kes Odini juures     talureid äratab,
aga kireb veel teine,     mustpunane kukk,
alt mulla ja maa,     otse Heli manalast.

Ning nägin ma Baldri ,     Odini poja,
täisverd jumala     jälil ta saatust.
Kõrgemal põldudest     kuu küljes kasvas
väätjas, vägagi kütkestav     võõrikuvõrse.

Sealt puust sai alguse,     nii mulle paistab,
surmanoole lend,     ja Hödr soostus laskma.
Siis Baldri vend tuli,     parati sündinud,
Odini poeg,     ööpäev vaid vana;
ei pesnud ta käsi,     ei kamminud juukseid,
kuni paigutas riidele     Baldri hukkaja.
Aga Valhalla pärast     valas pisaraid Frigg
oma samblastes saalides.     Ons see teile selge?

Nägi seotuna lamavat     lageda metsa all
olevust koledat,     otsekui Lokit.
Istus mures seal Sigüün :     pole mehest tal nüüd
suut enam asja.     Ons see teile selge?

Ja Völval jääb lõpuks vaid     takuköit väänata,
ihusooltest keeratud     karmi ahelat.

Sliidr on jõgi,     mis joomab idast,
kannab mõõku ja mulda     läbi mürgiste orgude.

Põhjnõlval     Nidafiöllis
oli Sindri perel     kullast saal,
kuid oli paik ka     Briimir-hiiul,
Ookoolniris     õllekamber.

Üht maja nägi ta     Naaströndil seismas,
päikesest kaugel,     ustega põhja:
mürki sajab seal     sisse unkaist,
seinad on elamul     ussiselgadest.

Nägi loivamas, kahlamas     kiltjas voos
valede vandujaid,     mõrvade voolijaid,
neidki, kes tõmmanud     teise käest tüdruku;
seal end Niidhöggr kostitas koolnute rinnal
ja susi sõi mehi     Ons see teile selge?

Tema rohkem näeb asju,     rohkem ette näen mina:
viimsepäeva ööd,     võidujumalate võitlust.

Tõusevad vennad     vendande vastu,
hävitavad sõsarad     omaenda sugu,
paepõhjas kiunuvad     hiidnaiste pagedes,
ükski hing     teist enam ei säästa.

On hullusti kodus,     hooratöö hirmus,
saabliaeg, kirveaeg,     kilbid lõhkevad,
tuuleaeg, hundiaeg,     kuni maailm hukkub.

Siis äkitselt mängivad    miimiripojad,
vana Gjallarisarv     ajab surmagi liikvele:
Heimdallr puhub seal     heledalt pasunat,
Odin nõu prab     Miimiri onuga.

Saar Yggdrasill seisab     ja väriseb üleni,
puuätt kohiseb,     hiid vallub kütkeist.
Gnuupa koopa ees haugub     valjusti Garmr,
Köidikud kukuvad,     kriimsilm võib joosta.

Sõidul Hrymr tuleb idast,     hoiab kilpi ees,
uljalt kui jöötun     ajab sirggu end ülihunt,
madu kägardab laineid     ja kotkas kisendab,
sööb laipu kahvanokk;     pääseb lahti Naglfar.

Laev tuleb idast;     kaudu kompe ja vesi
saabub Muuspelli rahvas,     Loki on roolis,
koos hundiga teel on     totrad ja narrid
ja Büüleipitri venda     veavad nad ühes.

Surtr tuleb lõuanst     surmava leegiga,
ta mõõga pealt paistab    võidujumalate päike,
hiidnaised kaovad,     kaljumäed vaovad,
Hel ootab mehi,     taevavõlv murdub.

Mis teevad aasid?     Mis teevad alfid?
Jöötunid ohkavad,     aasid on tingis,
kiviseil väravail     ägavad kääbused,
süvade targad.     Ons see teile selge?

Maa toele osaks saab     jällegi õnnetus,
kui Odin sammud seab     kähmlusse soega
ja Surtriga pimestav    Belitapja:
ses heitluses Friggil     hukkub ta armsam.

Siis tuleb vapper     Sigfödri poeg
Vidarr, et hukata     hukkude idu:
hiiglase võsule     vajutab tera ta
suust südamesse –     nii tasub ta ise eest.

Siis tuleb hiilgav     Hloodyni poeg:
maadleb maoga     Midgardri kaitsja,
kuid vaarub siis eemale     Fjörgyni poeg
sammu üheksa ussist,     kes põlanud alatust.
Ja maakoha lapsed     oma asulaist lahkuvad.

Päike on must,     merre voolab maa,
kaovad taevalaelt     heledad tähed;
kägistab tuli     elude toitjat,
kuumusetomu     kerkib kõrgele taevasse.

Ning tema näeb tõusvat     uuena teist korda
vete rüpest     rohelist maad –
kukuvad joad,     õhus kotkas piirab,
kaljudelt sihib     ja karjatab kalu.

Kohtuvad aasid    Idavöllril
ja vestavad vägevast     maailmavööst
ja mõtlevad muistsetest     maailma sündmustest
ja õilsaima jumala iidsetest ruunidest.

Tärkava rohu seest     leiavad taas nad
mängudest kuldseid,     imeväärt kive,
mis kuulusid ennegi,    aegade koidikul,
aaside valdjale    ja Fjölniri soole.

Põldudel külvita     kasvab siis vili
pahast saab parem;     tuleb tagasi Baldr;
siis Hödr ja Baldr    Hrooptri taludes
elavad sõpruses.     Ons see teile selge?

Siis Hööniril selge on     verepuu saladus
ja kummagi venna     järglaste koduks
saab tuulte sünnipaik.     Ons see teile selge.

Ta näeb üht õue,     mis ilusaim päiksesest,
Gimli saludes,     kullaga kaetud.
Seal peavad elama     õiglaste salgad,
astuma rahus     aegadest aega.

Siis tuleb üks     ülalt ilmade lõpust,
teistest tugevam vaim,     kes kõiki tunneb;
ta segadust talitseb,     tülisid tasandab,
pühapaiku teeb terveks,     et tõesti nad püsiksid.

Siis tuleb sõueldes     sünge lohe,
valendav magu     Nidafiöllist;
oma tiibadel kannab     Niidhöggr koolnuid,
üle väljade lotendav.    Völva nüüd põlvitab